Ook voor de kleurkeuze geldt dat ons onderbewuste diverse emoties en waarden direct koppelt aan bepaalde kleuren en kleurstellingen. Ook met kleur kun je je klant dus meteen een bepaald gevoel meegeven. Hieronder zie je welke kleur past bij welk type emotie of waarde. Dit is de zogenaamde kleursymboliek.
- Paars: Creatief | Spiritualiteit | Luxe | Energie | Daadkracht
- Rood: Blijdschap | Leiderschap | Passie | Energiek | Kracht
- Oranje: Vriendelijk | Innovatief | Modern | Humor | Jeugdig
- Geel: Optimisme | Geluk | Communicatie | Intelligentie | Besluitvorming
- Groen: Duurzaamheid | Natuurlijk | Groei | Hulpverlenend | Betrouwbaar
- Blauw: Zakelijk | Betrouwbaar | Oprecht | Professioneel | Ontspanning
- Bruin: Landelijk | Buiten | Stoer | Authentiek | Traditioneel
- Grijs: Zakelijk | Neutraal | Evenwichtig | Rust | Kundig
- Wit: Puur | Eerlijk | Zuiver | Schoonheid | Ruimte
- Zwart: Dominant | Krachtig | Duister | Invloed | Inzicht
Kleurgebruik van bekende merken
Er zijn talloze voorbeelden van bedrijven waarbij de kleur van het logo direct gekoppeld is aan de missie. Disney, Coca Cola en Netflix hebben bijvoorbeeld allemaal rood als hoofdkleur in hun logo. Alle drie staan ze voor leiderschap en voor een belangrijke boodschap aan jou als klant: wij zorgen ervoor dat jij blij en geïnspireerd wordt door onze producten.
© unsplash.com
Daarentegen staan blauwe kleuren meer voor kenmerken als zakelijk en betrouwbaar. Denk maar eens een ICT-bedrijf zoals IBM of Dell. Ook organisatieadviesbureaus die structuur en orde aanbrengen in bedrijven voeren vaak blauw in hun logo en huisstijl (en kiezen ook voor recht lijnenspel). Heb je als bedrijf een meer duurzame missie of ben je actief in de zorg? Dan is groen een kleur die meestal terugkomt in de kleurstelling.
Bron: degelijkdesign.nl