Hoe helder is jouw marketing?

Hoe helder is jouw marketing? Bedrijven met een onduidelijke boodschap zijn gedoemd te mislukken. Maar hoe kom je erachter of jouw marketingboodschap helder genoeg is?

In dit breicht deel ik drie veelvoorkomende fouten waardoor jouw marketing onvoldoende tot zijn recht komt. En waarschijnlijk minder oplevert dan je zou willen.

Herken je een van de drie punten? Ik ben ervan overtuigd dat – na een paar aanpassingen – jouw marketing meer oplevert.

Duidelijkheid = succes

Er is veel lawaai en ruis tegenwoordig, vooral online. We ontvangen meer dan 3.000 marketingboodschappen per dag. Als marketing ons leven niet beter maakt, vergeten we het. Het zijn juist de bedrijven met een duidelijke, effectieve boodschap die succes hebben.

Mensen zijn continu op zoek naar zaken die hen vooruit helpen en (evolutionair gezien) helpen overleven. Die zoektocht mag niet te veel energie kosten, ze willen het liefst zo min mogelijk calorieën verbranden. Zowel fysiek als mentaal.

Daarom moet jouw boodschap zo helder mogelijk zijn. Een klant heeft geen zin om onnodige calorieën te verbranden om die boodschap te ontcijferen.

Als onze hersenen worden overladen met informatie waar je helemaal niet naar op zoek bent, dan haakt de lezer af.

Je wilt je boodschap dus effectief overbrengen. Dan is het wel zo handig om te weten hoe je dat doet. Daarom hieronder drie tips die jou verder helpen je boodschap helder en effectief te communiceren.

1. Praat niet te veel over jezelf

Je kunt op jouw website vertellen over de historie van jouw bedrijf, over welke prijzen jullie hebben gewonnen, over het mooie nieuwe pand. Maar is die info belangrijk voor iemand die dringend op zoek is naar een bedrijf dat hem kan helpen?

Denk maar aan de calorieën. Als de websitebezoeker niet begrijpt waarom hij deze informatie te zien krijgt, als hij moeite moet doen, calorieën moet verbranden om dat te snappen, dan haakt hij af.

Met andere woorden: als je verwart, dan haken mensen af. Dat is biologisch bepaald. Zo zit ons hoofd nou eenmaal in elkaar. Dat is misschien ook wel de reden waarom die wiskundelessen nooit zijn blijven hangen ….

Vertel dus meteen concreet hoe jij mensen kunt helpen.

2. Hou het simpel

Met dit verhaal in je achterhoofd is het ook logisch dat mensen niet de producten en diensten kopen die het beste voor ze zijn. Maar dat ze kopen wat ze snappen, wat het duidelijkst wordt uitgelegd.

Ondernemers zijn er heel goed in om hun diensten ingewikkelder te presenteren dan ze daadwerkelijk zijn. Omdat ze alles in één keer willen vertellen. Ik snap dat best. Je bent zo overtuigd van jouw product dat je het iedereen gunt.

Maar in je enthousiasme vergeet je soms dat jij al mijlenver voorligt op degene die jouw product moeten kopen.

Jij kent bijvoorbeeld alle technische details van die nieuwe, state of the art thermostaat en staat te trappelen om iedereen daar deelgenoot van te maken. Jouw klant wil alleen maar weten of zijn huis lekker warm wordt in de winter.

Wanneer je te veel informatie geeft, komt het niet meer binnen. Jouw potentiële klant raakt afgeleid of -erger- gaat op zoek naar een concurrent met een simpeler verhaal.

© Gamma

 

3. Je opent geen ‘loop’

Onze hersenen zijn geprogrammeerd om onvoltooide taken te onthouden. Dit staat bekend als het Zeigarnik-effect, en het idee is dat we meer aandacht besteden aan de dingen die niet af zijn. Ons brein houdt ze vast omdat het een oplossing wil.

Ga maar na: terwijl je een email aan een klant aan het tikken bent, komt je collega aan je bureau met een vraag. Je beantwoordt de vraag, maar de mail blijft in je hoofd spoken. Ook als je even snel koffie gaat halen en een praatje maakt, zit het nog in je hoofd. Na de meeting die volgt, heb je het gevoel dat je iets vergeet … o ja, die mail!

Zo is onze dag gevuld met onvoltooide taken of ‘open loops’. Honger opent zo’n loop en een boterham sluit hem weer. Kou opent een loop, een warme trui sluit hem.

Hier kun je ook in jouw marketing gebruik van maken. Als je geen loop in de hoofden van je publiek opent, schakelen ze je in. Ze hebben geen behoefte die vervuld moet worden. Waarom zouden mensen jouw product afnemen als ze niet weten dat ze het nodig hebben?

Dus creëer een behoefte of onvoltooide taak. Een loop die mensen alleen kunnen sluiten door te informeren of te kopen.

Doe je dat niet, dan vergeten ze je snel. Je bent tenslotte geen onvoltooide taak.

Herkenbaar?

Welke van deze drie punten zijn op jouw bedrijf van toepassing? De kans is groot dat als je daar iets in aanpast, jouw marketinginspanningen meer opleveren.

 
Bron: brandnewjourney.nl

Nekkie klappe?
Bespreek uw project met mij.

Ietske meer lezen?

Cookies... Nom Nom Nom...

Wij gebruiken cookies om de surfervaring op de website te verbeteren. Bekijk alles in onze Privacybeleid.