Wat is SEO en waarom? (aka vindbaarheid in Google)

Google zoekresultaten SEO

Dus je hebt wel eens iets gehoord over SEO, maar je weet niet precies het betekent. Of misschien weet je niet goed hoe je SEO kan inzetten om je te helpen je doelen te bereiken.

SEO is een belangrijke marketingtaak voor elke website.

En als dit allemaal nieuw voor je is, dan kan het al snel teveel worden. Om optimaal van SEO te profiteren, is het van belang om te begrijpen wat het is, hoe het werkt en waarom het jou kan helpen.

Waarvoor staat ‘SEO’?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine-optimalisatie. Het is een veelbesproken en fel bediscussieerd onderwerp en er is heel veel over geschreven online.

Google zoekresultaten Beuzze SEO

Zoekresultaten in Google.

Wat Is SEO?

SEO is het proces van het verbeteren van je website zodat je een hogere ranking krijg in de zoekresultaten van zoekmachines voor bepaalde zoekwoorden. Normaal gesproken focussen mensen zich op Google, maar er is ook nog Bing.

Het draait er in wezen om dat je mensen naar je website krijgt zonder te betalen voor advertenties. Oh, en het is ook een marketingspecialisatie die absoluut van afkortingen houdt:

Waarom zou je geven om SEO (hint: gratis verkeer voor je site)

Onderzoek toont aan dat websites op de eerste pagina van Google het leeuwendeel van de clicks ontvangen. Het aantal mensen dat op een website klikt (CTR) in Google neemt gestaag af des te verder we binnen die pagina komen.

Als je je SEO goed instelt (we behandelen dat zo), kan je je organisch verkeer in de loop der tijd doen toenemen, terwijl betaalde advertenties doorlopend moeten worden gefinancierd.

En aangezien zoekmachines 93% van alle webverkeer genereren is dat een groot aantal bezoeken aan je site.

Google wordt elke dag intelligenter en geavanceerder. Maar toch heeft het hulp nodig.

Door SEO beter te begrijpen en je site te optimaliseren kan je de zoekmachines de informatie geven die ze nodig hebben, zodat jij de gewenste resultaten kan behalen.

Wat is het addertje onder het gras?

Naarmate de zoekmachines geavanceerder worden de algoritmen veranderen, stoppen sommige tactieken met werken en ontstaan er nieuwe.

Maar één ding blijft hetzelfde: SEO is een van de beste verkeersbronnen op de lange termijn. Het is hard werken en je ziet de voordelen niet de volgende dag, maar het is een investering.

SEO is een marathon, geen sprint. Van sommige dingen waar je nu je tijd aan besteed, zie je misschien pas later de opbrengsten.

Betaalde advertenties, sociale media en andere betaalde kanalen geven weliswaar direct verkeer naar je site, maar als je stopt met betalen dan houdt het verkeer ook op. SEO, aan de andere kant, kan een vrijwel onuitputtelijke verkeersbron zijn.

Hoe je moet denken over SEO

Nu we weten dat Google het beste antwoord wil geven op het verzoek van een gebruiker, zijn er drie regels die we in ons achterhoofd moeten houden bij het aanpakken van SEO:

En nu?

Welnu, nu weet je waarschijnlijk waar SEO voor staat, hoe het werkt en hoe je er een slaatje uit kan slaan om je site te laten groeien.

Bron: kinsta.com

Nekkie klappe?
Bespreek uw project met mij.

Ietske meer lezen?

Cookies... Nom Nom Nom...

Wij gebruiken cookies om de surfervaring op de website te verbeteren. Bekijk alles in onze Privacybeleid.